Čo produkujú naše školy?

Autor: Milan Kurej | 13.4.2012 o 21:32 | (upravené 17.5.2012 o 7:34) Karma článku: 6,91 | Prečítané:  844x

Ľudstvo sa snaží uspokojovať svoje potreby. K tomu vytvára rôzne inštitúcie, ktoré k tomu majú prispievať. Napríklad výrobné podniky, ktoré produkujú rôzne výrobky. Veľmi dôležitou vlastnosťou týchto výrobkov je ich kvalita. Keď podnik produkuje nekvalitné výrobky tak sa mu to skôr či neskôr vypomstí.       Školy sú inštitúcie, ktoré majú za úlohu produkovať vychovaných a vzdelaných ľudí. Vychovaných znamená, že sa správajú podľa morálnych a právnych požiadaviek spoločnosti. Vzdelaných znamená, že majú vedomosti, ktoré odpovedajú všeobecne uznávaným štandardom. Úroveň, akú dosiahnu absolventi škôl, ukazuje na kvalitu ich produktu. Čiže na kvalitu človeka, občana, otca, matky, robotníka, inžiniera, doktora, politika, ...

Každý si predstavme ako sa asi prajvy nekvalita produktu v tejto oblasti uspokojovania vlastných potrieb. Na koho, alebo komu sa budeme sťažovať, keď zistíme, že výrobok naších škôl je vhodný len na špinavú a málo platenú prácu.

Naši politici a úradníci v školstve sa "snažia". Asi pred dvomi alebo tromi rokmi som si prečítal programové prehlásenie vlády SR pre školstvo.  Tam sa okrem iného hovorilo, že meradlom úspechu musia byť výsledky. Že sa znovu bude meniť štátny vzdelávací program, tak aby podporoval všetko ušľachtilé v človeku. Má sa zjednodušiť štruktúra študíjnych odborov na SOŠ a podporí sa zameranie na prax. Neviem koľký krát sa v školstve niečo mení. Je však zrejme, že je to často a doteraz školstvo vytrvalo a isto postupne upadá vo všetkých oblastiach a na všetkých úrovniach.                                 Včera som počul v správach, že by nová vláda mala zmeniť financovanie škôl. Mala by zrušiť financovanie na žiaka. Mala.   Ale aj keby sa tak stalo, tak toto jediné opatrenie školstvo nespasí.

Dlho sa zamýšľam nad tým čo je v našom školstve zle. Dovolím si napísať svoj pohľad na to čo pravdepodobne najviac ovplyvňuje úpadok výchovy a vzdelávania na naších školách.                          Dieťa nastúpi do základnej školy a rodič môže takmer s istotou počítať, že jeho potomok bude mať po deviatich rokoch absolvovaných všetkých deväť ročníkov. Väčšina prváčikov ide do školy s nadšením a odhodlaním učiť sa. Ale nájdu sa aj takí, ktorým sa učiť nechce alebo ich nadšenie veľmi rýchlo vyprchá. Hlavne o takých žiakoch budem hovoriť, preto že si myslím, že takých žiakov stále pribúda. Je ich už toľko, že oni výrazne ovplyvňujú verejnú mienku v školách, ich správanie sa stáva vzorom a ovplyvňuje aj správanie učiteľov.

Ako to všetko funguje?

Riaditeľ školy si váži každého žiaka. Berie čo sa mu ponúka a zháňa žiakov kde sa dá.  Žiakovi stačí chodiť do školy. V niektorých prípadoch ani nie veľmi často. Škoský poriadok je pre neho nezáväzný. Znížená známka zo správania je výnimkou, lebo by odradila prípadných záujemcov o školu. No aj keby žiak takú známku dostal, nemá žiadny vplyv na jeho ďalší život. Dokonca som sa dozvedel, že pri prijímacom konaní na strednú školu sa nemá brať ohľad na zníženú známku zo správania na základnej.  Učenie sa je pre takéhoto žiaka vec takisto nedôležitá. Stačí prejsť do vyššieho ročníka. A o to sa už postarajú učitelia. Učiteľ nejako urobí aby priemer v jeho predmete alebo triede bol prijateľný a memal prepadlíkov. Postup do vyššieho ročníka je skoro istý, pretože prepadajúci spôsobia pokles počtu žiakov v triede a to môže mať za následok, že sa trieda nebude môcť deliť na dve skupiny pri hodinách telesnej, technickej, jazykoch a podobne. Čo by znamenalo pre školu problémy. A navyše veľa prepadlikov znižuje záujem budúcich žiakov aj rodičov o školu. Preto kriteriom postupu do vyššieho ročníka niesu vedomosti, ale počty a kalkulácie. Toto samozrejme vidia aj žiaci, ktorí mali pôvodne v úmysle zodpovedne sa učiť. A určite si dokážete domyslieť ako sa väčšina zachová.       Takto žiak úspešne absolvuje základnú školu. Je nevychovaný, slabo číta, škaredo píše a niektorým robí veľké problémy násobenie a delenie.        On však vie, že sa dostane na strednú školu a keď chce tak na školu s maturitou. Tie u nás rastú ako huby po daždi. Kto chce, tak si otvorí školu. Samozrejme s maturitou lebo klasická "učňovka" je drahá, lebo potrebuje veľa materialu a možnosť vykonávať prax. Tak žiak po deviatich rokoch neučenia sa a flákania nastúpi na strednú školu. A postup sa opakuje. Na prvom mieste je počet žiakov aby škola žila. Potom je potrebné zachovať počet žiakov v triedach. Nehovoriac o najväčšej a hlavnej motivácii pre školy, jeden žiak rovná sa  .....eur. Keby škola nechala veľa žiakov prepadnúť alebo vylúčila pre zlé správanie, mohlo by to v budúcom roku znížiť záujem o takú školu. Preto čo urobí riaditeľ a učitelia? .......................  Preto tak ako na základnej škole aj na strednej škole žiak absolvuje školu bez toho aby sa musel učiť, alebo si robil veľké starosti. Maturita? Každý učiteľ vie aj keď nepovie, že máme stále hlúpejších maturantov a výsledky sú podobné ako v minulosti alebo ešte lepšie. Tak prečo by sa žiak učil?  Po maturite smeruje náš žiak samozrejme na vysokú školu. Máme ich predsa dosť. Skoro na každej dedine je nejaká fakulta. A tam platí to isté ako na základnej a strednej škole. Jeden študent rovná sa ........ eur.

Čo z toho asi bude?  Nad tým by sa mali zamyslieť  naozajstní odborníci, ktorí nebudú v prvom rade rozmýšľať ako na tom zarobiť, ale zodpovednou diskusiou dospejú k riešeniu ako dosiahnuť aby naše školy produkovali čo najviac kvalitných výrobkov, u ktorých bude záruka, že budú schopní uspokojovať naše potreby v  budúcnosti. A peniaze nech pri tom rozhodovaní nehrajú žiadnu úlohu, lebo peniaze su hrozné a sú hrozbou. ......  Najprv treba vedieť čo je potrebné dosiahnuť, potom ako to dosiahnuť  a keď je to životne dôležité, tak peniaze sa musia nájsť.

Na záver. Tak ako som v úvode povedal, nehovoril som o všetkých žiakoch. Veľmi nebespečné však je, že takých žiakov akých som opisoval stále pribúda a obávam sa že im školy čoraz viac prispôsobuju.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Béla Bugár

Maďarskú menšinu na Slovensku reprezentujú v podstate od roku 1989 tie isté tváre.

KOMENTÁRE

Vyčerpá sa s Ficom III Bugárov kredit?

Most-Híd je taký baleťák na hrane.

TECH

Lysohlávky pomohli pacientom s rakovinou

Látka dokázala odhaliť pacientom nový zmysel života.


Už ste čítali?